דרוש מבוגר אחראי
אל נא תהי מריבה ביני ובינך - כי אנשים אחים אנחנו
הרב אליעזר שנוולד
הפרשה בחיי המעשה – לך לך – תשפ"א
האופן שבו מטפל אברהם בסכסוך המשפחתי שהלך והתפתח עם לוט, אמור ללמד אותנו לדורות.
אברהם 'אימץ' את לוט, בן אחיו הקטן, וצירף אותו למסעו לארץ ישראל. במהלך השנים אברהם היה ללוט מעין 'מנטור' שמלווה, מקדם ומפתח אותו מבחינה רוחנית ועסקית. התוצאות לא אחרו לבוא, לוט הצליח בעסקיו, ואברהם זכה להעמיד את לוט על רגליו: "וגם ללוט ההולך את אברם היה צאן ובקר ואהלים" (בראשית יג ה). "להודיע כי בזכות אברם היתה לו הטובה ההיא לפי שהיה הולך אתו ונשמע אליו" (רד"ק שם).
אולם דווקא כאשר לוט מתחיל להצליח בעסקיו מתחילים להיווצר מתחים ומחלוקות בינו ובין אברהם, הן בתחום הרוחני, אידאולוגי והן בתחום הכלכלי: "ולא נשא אותם הארץ - וזה היה משני טעמים: א. כי היה רכושם רב וצר להם המקום. ב. ולא יכלו לשבת יחדו, כי לוט התחיל להתפרד מדעות אברהם וממנהגיו, וזה עורר שנאה ביניהם בלב" (מלבים בראשית יג ו). ללוט נוצר הרושם שהמשך התפתחותו הכלכלית עלול להיפגע מכך שהוא נמצא ביחד עם אברהם. מכאן ואילך המתח והמחלוקת הופכים למריבה.
המריבה המשפחתית ביניהם מתרחבת למעגלים נוספים; גם למריבה בין העבדים: "ויהי ריב בין רועי מקנה אברם ובין רועי מקנה לוט" (בראשית יג ז) "שכאשר חדלה האהבה בין האחים, עשה זה פרי בין עבדיהם" (מלבים שם). המצב התדרדר והפך לבלתי נסבל. וכתוצאה מכך גם הכנעני מתחזק ומשתלט על שטחים בארץ: "כד איתא תיגרא בין אחיא מתייתבין נוכריא, דכתיב 'ויהי ריב', וכתיב: 'והכנעני והפריזי אז יושב בארץ'" (תורה שלמה, אות כב, בשם הירושלמי).
למתבונן במהלך האירועים לא עשוי להיות ספק בצדקתו של אברהם וחוסר ההגינות של לוט וכפיות הטובה, בהתעלמות מכך שהרכוש אשר רכש היה: "בזכות אברהם, ובכל זאת לא שם זאת על לבו" (מלבי"ם שם פס' ה).
אולם אברהם אינו בא אתו חשבון, אינו נפגע, ואינו נוזף או מוכיח את לוט על התנהלותו. הוא נוהג כ'מבוגר האחראי', שלוקח אחריות על המצב, כדי למנוע את התדרדרות הסכסוך, למרות שלא הוא שאשם בו ולא הוא ש'התחיל'.
אברהם מבקש להגיע לפתרון מוסכם מתוך ראיה חיובית. "ויאמר אברם אל לוט אל נא תהי מריבה ביני ובינך ובין רועי ובין רועיך כי אנשים אחים אנחנו" (בראשית יג ח). כ'מבוגר אחראי' הוא אף מציע בנדיבות ללוט שהוא אשר יקבל את זכות הקדימה לבחור את הפתרון, מרצונו, בהתאם לכדאיותו. "הפרד נא מעלי אם השמאל ואימנה ואם הימין ואשמאילה" (שם פס יג). "ועוד אני אומר לך כי נפשי רחבה וכל שכן לאחי אתן הבחירה. אם השמאל ואימינה, אם תרצה אתה ללכת לצפון הארץ אני אהיה לדרום הארץ" (רד"ק שם). שנתן לו הברירה לאיזה צד הוא יפרד (העמק דבר שם).
על פניו נראה שאברהם ולוט החליטו על נתק, שדרכיהם נפרדות וכל אחד הולך לדרכו. אולם אברהם, כ'מבוגר האחראי', מבטיח שימשיך לדאוג לשלומו ובטחונו של לוט, גם במקומו החדש: "בכל אשר תשב לא אתרחק ממך ואעמוד לך למגן ולעזר" (רש"י שם).
גם כאשר לוט נשבה במלחמת הארבעה והחמישה אברהם אינו נוטר לו טינה וכ'מבוגר אחראי' הוא יוצא לפעולה צבאית כדי לחלץ אותו מהשבי: "וסוף דבר הוצרך לו, שנאמר: 'וישמע אברם כי נשבה אחיו'" (רש"י שם). ראה ענותנותו של אברהם אבינו, אחר כל המריבה שעשו עמו, וכו'. לא זכר אברהם אבינו את המריבה" (תנחומא ישן בראשית טו).
עם ישראל מצוי בעיצומה של מחלוקת אידאולוגית, פוליטית וחברתית. כל אחד מהצדדים בטוח בצדקתו, ובטוח שהצד השני אשם וש'הוא התחיל'. ברור לכולם שצריך לפתור את הבעיה בטרם תחריף ותצא משליטה. לעת עתה לא נמצא המנהיג שבמעשיו והתבטאויותיו מנמיך את הלהבות, בינתיים אלה מטיחים באלה ומלבים את האש. עם ישראל זקוק אנושות ל'מבוגר האחראי', לא אחד שאין לו דעה, אל מי שבתבונתו ימצא את הדרך להחזיר את המחלוקת לרמה של ויכוח ולא של מריבה. מנהיג שיקרא: "אל נא תהי מריבה ביני ובינך וגו'. כי אנשים אחים אנחנו".
האמנם קץ עידן התמימות הפרשה בחיי המעשה – פרשת לך לך - הרב אליעזר שנוולד - תש"פ בפרשתנו מצטווה אברהם למול את עצמו כשהוא בן תשעים ותשע שנים: "וירא ד' אל אברם ויאמר אליו: אני אל שדי התהלך לפני והיה תמים וגו'. ונמלתם את בשר עורלתכם והיה לאות ברית ביני וביניכם" (בראשית יז א-יא). המפרשים נחלקו בפירוש המשמעות של הציווי 'והיה תמים' בהקשר של ברית המילה. האבן עזרא פירש: "והיה תמים - שלא תשאל למה המילה" (שם), שתקבל את הציווי האלוקי על המילה באמון מלא שהמעשה נכון והאמת מורה לעשותו, גם אם התבונה האנושית אינה מסוגלת להבינו עד תום. ה'תמימות' בהקשר זה היא אמון בקב"ה שציוויו נובע מהאמת המוחלטת, ואמונה בטוהר 'מניעיו'; שאין מדובר על ציווי שרירותי, ולא מעורבים בו מניעים זרים, חלילה. "דרש רבי שמלאי, מאי דכתיב (תהלים ט"ו): 'ד' מי יגור באהלך הולך תמים' – 'הולך תמים' זה אברהם, דכתיב: 'התהלך לפני והיה תמים'" (מכות כד א). "מפרש ענין התמימות שהיה מבטל דעתו וחכמתו לגבי צוויו של הקב"ה שלא שאלהו טעם והכרח על מצות מילה" (תורה תמימה בראשית יז א). התמימות נחוצה ב'מצוות השמעיות' – ה'חוקים' שאין בן אנוש מסוגל להבין את טעמן בהגיון אנושי, כמו המילה, אולם היא נחוצה גם ב'מצוות השכליות' – ה'משפטים' שניתן להבין את טעמן ברמה מסויימת, אולם אין להתנות את קיומן בהבנת טעם המצווה. "והוא כטעם (כמשמעות הפסוק א.ש.): 'יהי לבי תמים בחוקיך למען לא אבוש' (תהילים קיט פ)" (רמב"ן בראשית יז א), ה'תמימות' היא מידה שאמורה לאפיין את מכלול מערכת היחסים שבין אדם לאלוקיו. היא כוללת גם את הכוונה של מקיים המצוה שעליו לעשותה מתוך הבחירה ב'אמת', 'לשמה', ולא לשם אינטרס זר: "תמים - בכוונה הגונה לשמה" (מצודות דוד תהלים קיט פ). ה'תמימות' היא מידה בנפש שנחוצה ליחסי הגומלין שבין אדם לזולתו: "ומהי התמימות? שידבר האדם דבריו בלי רמאות ומשאו ומתנו בלי רמאות, ופיו וליבו שוין. שכל מי שהוא אחד בפה ואחד בלב אין נקרא תם. אלא שנקרא חנף ורמאי בלי ספק וכו', וכל שהולך בתמימות עם ד' והבריות הקב"ה משמרו מן החטאים וכו' ומן המידה המשובחת הזאת יצאה מידת האמת שהיא מי"ג מידות שנתייחס בהן הקב"ה וכו' (מעלות המידות לר"י רופא המאה ה13 - המעלה הי"ב התמימות). ה'תמימות' אמורה לאפיין את יחסי האמון ל'מורי הדרך' הורים ומחנכים, שמה שמנחה אותם זוהי האמת הטהורה ולא מניעים זרים. מכך נגזרת האחריות של מורי הדרך להתנהל באופן שלא יסדוק את האמון שניתן בהם ולא יפרום את התמימות. במעגלים הרחוקים יותר של יחסי הגומלין בין בני האדם צריך לצייד את התמימות גם במנגנון הגנה מפני אלה שעלולים לנצל אותה בצורה צינית, ערמומית וספקולטיבית. ולשתף בה מידה מסויימת של חשדנות וביקורתיות. מסופר על אחד שבא ל"חפץ חיים" והתלונן על שותפו לעסקים שרימה אותו וניצל את תמימותו. ה'חפץ חיים' שאל אותו מדוע הוא לא בחן ובדק את ההתנהלות של שותפו שלא ירמה אותו. והלה ענה משום שזה היה עשוי להיות בניגוד לציווי "תמים תהיה עם ד' אלוקיך!" ענה לו החפץ חיים: כתוב שם להיות תמים עם ד' ולא עם בני אדם! דבר זה למדנו מיעקב אבינו שהיה 'איש תם יושב אהלים' ומידתו 'אמת', אולם כאשר הגיע ללבן הארמי הרמאי והערמומי, אשר ביקש לנצל את תמימותו, נאלץ לנהוג עימו בערמה נגדית. כאשר הזהירה אותו רחל מערמת אביה ענה: "אחיו אני ברמאות" (בבא בתרא קכג א). וכאשר שאלה אותו (שם): האם מותר לצדיקים לנהוג בערמה? ענה על פי הפסוק: "עם חסיד תתחסד עם גיבור תמים תיתמם, עם נבר תיתבר ועם עיקש תיתפל" (שמואל ב כב כו). הערמה מול לבן לא פגעה ב'תמימות' הנדרשת במקומה. במיוחד אמורים הדברים למישור הציבורי; הפוליטי והתקשורתי ועוד גופים ציבורים כוחניים ואינטרסנטיים שלגביהם אסור להתייחס בתמימות לדברים הנאמרים. חדשות לבקרים מתגלה שמאחורי הקלעים והמילים היפות וה'ערכיות' מסתתרים לפעמים כוונות אינטרסנטיות. שהצגה 'תמימה' ואובייקטיבית, כביכול, של עובדות אינה אלא הצגה מגמתית ומניפולטיבית שנועדה לשרת 'אג'נדה' מסויימת. ואף יותר מכך שיש פרסומים שקריים 'פייק ניוז' שנועדו להיות 'ספינים' ולהפיע על דעת הקהל. ולכן בכל אלה צריך להתייחס במידה של חשדנות וביקורתיות ולא לקבל את הדברים ב'תמימות'. מבלי שהדבר יפגע ב'תמימות' במקום שהיא נצרכת. |