ישיבת מאיר הראל מודיעין - גרעין קהילתי וקריית חינוך ע"ש מאיר והראל ע"ר 580444826

Select your language

לימוד תורה

מרחב אבטחה ביטחוני ותורני

פרשה ומימושה – פרשת במדבר - שבועות - ומלחמת 'חרבות הברזל' תשפ"ד

הרב אליעזר חיים שנוולד

 מוקדש להצלחת חיילי צה"ל ולשמירתם לבל יאונה להם כל רע, לרפואת כל הפצועים ולהשבת החטופים.

בכל תחום שבו נדרשת הגנה מפני משהו, אסור שהיא תמוקם סמוך לנקודה המסוכנת. צריך להרחיק מהנקודה את ההגנות, עד כמה שניתן, לייצר לה 'מרחב אבטחה', ובכך להרחיק את הסיכוי להתממשות הסכנה.

זהו עיקרון יסוד בתחום הביטחוני. אולם ההיסטוריה מלמדת שלא פעם לא הקפידו עליו, והמחיר היה כבד.

 תומכי ההנתקות מגוש קטיף, שגרמה להחרבתו, ולגרוש תושביו מביתם, ניסו להצדיק את תמיכתם בטיעון שהתיימר להיות 'מקצועי – בטחוני': שנסיגה משטח שקיים בו חיכוך בטחוני, והתכנסות מאחרי גבול - גדר ומכשול קרקעי יקנו בטחון משופר. במיוחד אם המכשול מְגֻבֶּה באמצעים טכנולוגיים משוכללים. הרמטכ"ל וראש השב"כ דאז התריעו שמעבר לגדר תקום מדינת חמסטא"ן שתסכן את קיומה של מדינת ישראל. אולם התומכים התעלמו ואף טענו שאם למרות  הנסיגה נותקף, תהיה לגיטימציה בינלאומית להכות באוייב מכה רבת עוצמה והרתעה.

גישה זו הובילה גם לנסיגה החד צדדית מאזור הביטחון בדרום לבנון, חמש שנים לפני כן. התומכים הסבירו לציבור שהמהלך הצליח, ולראיה, היה לאחריה שקט ושגשוג בישובי גבול הצפון. למרות שהיה זה שקט מתעתע, שנבע מהצורך של חיזבאללה להתעצם ולהתבצר בשטח, מעל ומתחת לפני הקרקע, ולהתכונן ליום פקודה. ה'מומחים' ו'יודעי הדבר' התכחשו. מיד לאחר הנסיגה מלבנון, אירעה חטיפה, שלא זכתה לתגובה הולמת.

לאחר ההינתקות החלו שיגורי רקטות מעזה שפגעו בישובים שבעורף. שעקפו את הגבול הקרקעי. כשלוש שנים לאחר ההינתקות, נאלצנו לצאת למבצע 'עופרת יצוקה', מבצע קרקעי בתוך עזה. כתוצאה ממנו נכתב 'דו"ח גולדסטון' שהאשים אותנו בפשעי מלחמה.

אחד מהעקרונות הטקטיים של 'תורת הקרב', שלא השתנו אלפי שנים, הוא: ש'חזקה על קו המגע שיפרץ'. בשיעורים הראשונים בבה"ד 1 על תו"ל ההגנה למדנו: שהגנה אפקטיבית מחייבת 'מרחב אבטחה' עמוק דיו, שמרחיק את הכח הצבאי של האוייב מהאוכלוסיה שמעבר לגבול. כמו כן אין מכשול קרקעי שיעצור את האוייב אם הוא לא יגובה בכח צבאי אפקטיבי ששולט עליו באש. אוייב נחוש ימצא תמיד את הדרך להבקעת המכשול או לעקיפתו.

מבחינה אסטרטגית, יש למנוע מראש את הסיכון שאוייב יחצה את הגבול ויפגע בעורף האזרחי, להבטיח שהאוייב יהיה מורחק באופן משמעותי מהגבול, שלא יהיו לו אמצעים ויכולת לחצות את הגבול ולפגוע באזרחים. או להרתיעו באופן שכל ניסיון תקיפה מצידו יגבה ממנו מחיר כבד, שיהיה בלתי נסבל עבורו.

המחיר הנורא של אי עמידה בעקרונות הללו ובאחרים שילמנו בשמחת תורה.

האם נלמד הלקח? האם ישפיע על תוכניות 'היום שאחרי'?!

פרשת במדבר עוסקת בהיערכות למסע לכיבוש הארץ. מנין העם לפי 'יוצאי צבא', וחלוקת המחנה לארבעה דגלים, כשמחנה לוייה והמשכן באמצע: "ציוה למנות את החיילות שיחנו סביב למלך, ושראויין להלחם, וחילק [אותן] לארבעה דגלים, כדי שיחנו לארבע רוחות המשכן, כי כן דרך כבוד למלך ששריו ועבדיו מקיפין אותו, והוא באמצע. ודרך [המלך] כשרוצה להכניסן במלחמה, לימנות הצבא, וכן היו עושין מלכים הראשונים כשניכנסין במלחמה, מונין חיילות, וכו', וכן צוה הקב"ה לימנות את חילו ולסדרם על דגליהם, כי בעשרים בחודש זה נסעו להתקרב להילחם בכנענים, אלא שמנעום המרגלים" (בכור שור במדבר א א).

ארגון המחנה בארבעה דגלים נועד גם למטרת אבטחת המחנה במדבר: במסעות, בשהייה ובהתקפה על האוייב: "כדרך כל מחנה שיש לו ד' משמרות לד' רוחות, והמלך או השר באמצע. וכו'. ולכן משה רבם ומלכם סדרם כסדר מחנות ההולכים למלחמה לד' רוחות העולם, והמלך והזקנים באמצע. וכו'". (צרור המור שמות יג יח). עפ"י תורת הקרב: הדגל הראשון היה 'משמר קדמי' - שנע מלפנים מגשש ויוצר מרחב אבטחה מלפנים. 'משמר עורפי' – שתפקידו לאבטח את העורף כדי לא להיות מותקפים מאחור. ו'שני משמרים אגפיים' - משני האגפים שאבטחו את האגפים החשופים, מפני שהתנועה והמבט מופנים בד"כ קדימה.

עקרון זה אנו מוצאים גם בחוקי הבטיחות האזרחיים, שנדרש בהם מרחב של מקדמי בטיחות כדי להרחיק את הסכנה.

כך גם בעולם התורה והקדושה. במעמד הר סיני היה צריך ליצור מרחב אבטחה בתחתית ההר למנוע עליה מסוכנת להר סיני: "וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל ד' לֹא יוּכַל הָעָם לַעֲלֹת אֶל הַר סִינָי כִּי אַתָּה הַעֵדֹתָה בָּנוּ לֵאמֹר הַגְבֵּל אֶת הָהָר וְקִדַּשְׁתּוֹ וגו'. וְהַכֹּהֲנִים וְהָעָם אַל יֶהֶרְסוּ לַעֲלֹת אֶל ד' פֶּן יִפְרָץ בָּם" (שמות יט כג).

כך גם נצטוינו בקיום המצוות: "וַעֲשׂוּ סְיָג לַתּוֹרָה" (אבות א א). "סיג לתורה – 'גדר' - שלא יבוא ליגע באיסור תורה וכו'. דכתיב (ויקרא יח): "ושמרתם את משמרתי" - עשו משמרת למשמרתי" (ברטנורא שם).

יצירת קשר

Please type your full name.
Invalid email address.
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input