ישיבת מאיר הראל מודיעין - גרעין קהילתי וקריית חינוך ע"ש מאיר והראל ע"ר 580444826

Select your language

לימוד תורה

אתגרים ניסיונות וניצול הזדמנויות

הפרשה בחיי המעשה פרשת וירא תשפ"ג

הרב אליעזר שנוולד – ראש ישיבת ההסדר 'מאיר הראל' מודיעין 

בחיי הציבור כמו בחיי הפרט מציאות החיים מזמנת לנו אתגרים ללא שבחרנו בהם, אתגרים ברמות קושי שונות שדורשים מאתנו להשתנות ומעמידים אותנו בניסיון האם נצליח לעמוד בהם?!

כאשר ניצבים לפני האתגר יש שחוששים ממנו, מהקושי הכרוך בו, ומהצורך להשקיע מאמץ. הם רואים בו מכשול שהיה עדיף שלא להיתקל בו, ולכן הם מנסים לעקוף אותו ולמצוא דרך להתחמק מהתמודדות אתו.

אולם יש הרואים באתגר הזדמנות להתקדמות בחיים. ובהתמודדות עם הקושי שהוא מציב בדרכנו, ובצורך להשקיע מאמץ כדי לעמוד בו אחת מהדרכים שבהם הקב"ה מדרבן אותנו לגלות את תעצומות הנפש הגלומות בנו ולהוציאם מן הכח אל הפועל. שבאמצעותם הוא קורא לנו לעלות קומה. שרואים בהעמדתנו בנסיון, דרך לצבירת נסיון חיים, כי 'אין חכם כבעל הנסיון'.

לעיתים המציאות אינה מפגישה אותנו באופן ישיר עם האתגר. השקפת עולמנו ואמונתנו מציבה בפנינו את הדרישה והמחוייבות לממש אותה גם כאשר היא דורשת מאתנו התמודדות עם אתגרים הניצבים בדרך. גם בהקשר לכך יש שהאתגרים מרתיעים אותם והם מחפשים תירוצים שלא להיכנס למצבים מאתגרים, ויש כאלה שהאתגרים מדרבנים אותם והם רואים בהם הזדמנות שאין להחמיצה,. לפעמים הם אפילו מתחרים על הזכות להיות אלה שמתמודדים עם האתגרים, ואף להתייצב בראש ולהנהיג אחרים שמצטרפים. המבחן שלהם הוא במידה שהם מצליחים להתמודד עם האתגר.

ביום שאחרי הבחירות התעוררנו לשחר חדש. רבים קיוו פעלו והתפללו שאלו יהיו התוצאות. אלה שלא ראו בעין יפה את מה שהתרחש בשנה שחלפה, חששו שהמצב ימשך ואף יחריף וקיוו שהמצב ישתנה, ואלה שראו במצב הקיים ובבעיות שהוא יצר הזדמנות יוצאת דופן ואולי אף חד-פעמית לחולל שינוי משמעותי.  

בפני הבוחרים עמדו לבחירה שליחי ציבור שהציעו את עצמם להתמודד עם האתגר ולשאת על שכמם את משא עול צרכי הציבור, לשנות את המצב הקיים, להשיב את המשילות והביטחון האישי, להחזיר את הכבוד הלאומי, לחזק את הזהות היהודית, לתקן את מערכת המשפט, להוריד את יוקר המחיה, ועוד. וביקשו ממנו לתת להם את הזדמנות. הציבור אמר את דברו. הוא הביע את רצונו בשינוי ונתן אמון בהבטחות שאפשר לעשות את הדברים אחרת ושלנבחריו יש את הפתרון הנכון והידע כיצד לממש אותו.

כעת נטל ההוכחה והמבחן מוטל על כתפי הנבחרים, האם הם יעמדו באתגר והאם הם יממשו את הבטחותיהם ואת ההזדמנות שנתנה להם. ומפירות הצלחתם נתברך כולנו.

היו גם שקמו לשחר חדש והרגישו אכזבה עמוקה. שקיוו שהמצב שהיה בשנה האחרונה ימשך והמגמה שלו אף תתעצם. שהקמפיין הנגטיבי וההפחדות מפני הדברים הנוראים שעלולים לקרות אם הם לא יזכו בבחירות נגע בליבם. והם חוששים. מבחנם של נבחרי הציבור הוא באופן שבו הם יממשו את הבטחתם תוך שהם מפיגים את חששם שאין לו שחר, אדרבה, שגם הם ייהנו מפירות השינוי של המצב שהיה.

המודל לעמידה באתגרים ובניסיונות אישיים וציבוריים נלמד מעשרת נסיונותיו של אברהם אבינו: "עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת נִתְנַסָּה אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם וְעָמַד בְּכֻלָּם, לְהוֹדִיעַ כַּמָּה חִבָּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם" (אבות ה ג). יש דעות שונות בחז"ל ובראשונים מה היו עשרת הנסיונות, שיש בהם נסיונות אישיים וציבוריים  (כמו 'לך לך'). אולם לדעת כלם הגדול והקשה מכולם הוא נסיון העקידה, והוא גם מוכתר בכתוב כ'נסיון': "וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹקִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי" (בראשית כב א). כמה סמלי שפסוק הכותרת של נסיון העקידה, מסתיים במילה 'הנני'. אברהם מתייצב מול האתגר והנסיון הקשה, הוא אינו מבקש למצוא דרך כיצד להתחמק ממנו, אדרבא, הוא מגייס את כל תעצומות הנפש  ואומר 'הנני' עם כל מה שאני, עם כל יכולותי. שכן ה'נסיון' לא נועד רק לבחון את המנוסה אלא "לקדם דבר לנקודה רחוקה יותר או גבוהה יותר. וכך גם ״נסה״, לגבי כחות גופניים או מוסריים, פירושו ״לנסות״ או ״לבחון״; הווי אומר, להעמיד כחות אלה בפני משימה שמולה לא עמדו מעולם פנים אל פנים. מכאן, שכל נסיון או מבחן הוא עלייה, כיון שהוא מחזק ומאמץ כחות שהיו כבר קיימים, אלא שעדיין לא עמדו במבחן משימה מתקדמת יותר או גבוהה יותר. חֶבֶל שעמד כבר במאמץ נשיאת חמשים ליטראות, בוחנים אותו אם יוכל לשאת גם חמשים ואחד ליטראות. כשמדובר בכחות גופניים ומוסריים, המבחן מחזק ומרומם אותם" (רש"ר הירש שם).

יצירת קשר

Please type your full name.
Invalid email address.
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input