ישיבת מאיר הראל מודיעין - גרעין קהילתי וקריית חינוך ע"ש מאיר והראל ע"ר 580444826

Select your language

לימוד תורה

אומת הסטרטאפ של אברהם אבינו

הפרשה בחיי המעשה פרשת לך לך תשפ"ג

הרב אליעזר שנוולד – ראש ישיבת ההסדר 'מאיר הראל' מודיעין

ישראל ידועה בעולם כאומת הסטרטאפ (Startup Nation), בעיקר נוכח העובדה שיש בה יותר סטרטאפים ביחס לגודל האוכלוסייה, מכל מקום אחר בעולם. מדינת ישראל ניצבת גם בקדמת ההתפתחות המדעית והחדשנות הטכנולוגית. כמה מפריצות הדרך הטכנולוגיות המובילות בעולם בתחום ההייטק רשומות על שמה. בתחום הטכנולוגיה הרפואית ופיתוח התרופות, בפיתוח מוצרי מזון מיוחדים. בפיתוח טכנולוגיה חקלאית, אפליקציות שיתופיות, ותוכנות חברתיות ((ICQ, בינה מלאכותית, רובוטיקה, ולוויינות.  ובטכנולוגיה צבאית מתוצרת עצמית; נשק, מטוסים (כפיר ולביא), טנקים ונגמש"ים מתקדמים, חימוש, טילים, מערכות הגנה קרקעיות, ימיות ונגד טילים, ומזלטי"ם.

בין היתר בזכות כל אלה כלכלת מדינת ישראל היא בין החזקות בעולם, למרות שהיא קטנה ועניה במשאבי טבע (עד למציאת הגז בים התיכון).

לרבים בעולם הצלחה זו היא חידה, לחלקם היא מושא להערצה, ולחלק, לקנאה. רבים מנסים לפצח אותה.

אחת מהסיבות העיקריות להצלחה היא הגורם האנושי. יש התולים זאת במסורת הלמידה רבת השנים של העם היהודי ובאחוז המשכילים שבה.

ויש התולים זאת בסיבות מנטליות ופסיכולוגיות שנובעים מהגנים התרבותיים של החברה הישראלית. דווקא מה שעלול להיחשב כחסרון הוא יתרון: 'החוצפה הישראלית', חשיבה יצירתית מקורית מאלתרת, לא הולכים בתלם כמובן מאליו, שואלים שאלות ומאתגרים את המוסכמות, חושבים מחוץ לקופסה. שחלק מאורח חיינו כישראלים היא לקיחת סיכונים. שלא כבמדינות ותרבויות שבהן ה'כישלון' הוא 'אות קין' שקשה להשתחרר ממנו, בישראל הוא נחשב כחלק מהדרך להצלחה. אין כמעט יזם מצליח שלא נכשל מספר פעמים בדרכו.

יש שאפילו מצביעים על התרומה של השרות הצבאי. שבגיל צעיר באופן יחסי, מפקדים על אחרים ולומדים להנהיג, להוביל, לתכנן ולנהל, לשתף פעולה בצוות, להתמודד עם מתחים ולחצים, להיות אקטיביסטים ויוזמים ולא פאסיביים, להיות יצירתיים ומאלתרים, ולהפיק לקחים מכישלונות ולתקן תוך כדי תנועה, בזמן אמת.

פרשת השבוע עשויה לקרב אותנו לפתרון החידה. ממנה אנו לומדים שעם ישראל מראשית עלייתו על במת ההיסטוריה הוא אומת הסטרטאפ, ולאורך ההיסטוריה הוא מגלם בהווייתו את מתודולוגית הסטרטאפ.

השורשים של אומת הסטרטאפ הושרשו ע"י אברהם אבינו אבי האומה הישראלית.

כתרים רבים נכתרו לאברהם אבינו אבי האומה ואבי האמונה בא-ל אחד, שהקב"ה בחר בו: "אַתָּה הוּא ד' הָאֱלֹקִים אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בְּאַבְרָם וְהוֹצֵאתוֹ מֵאוּר כַּשְׂדִּים וְשַׂמְתָּ שְּׁמוֹ אַבְרָהָם" (נחמיה ט ז) והכתיר אותו בתואר 'אברהם אוהבי': "וְאַתָּה יִשְׂרָאֵל עַבְדִּי יַעֲקֹב אֲשֶׁר בְּחַרְתִּיךָ זֶרַע אַבְרָהָם אֹהֲבִי" (ישעיהו מא ח). כבר בגיל צעיר יזם את  הסטרטאפ הראשון שלו: האמונה בא-ל אחד. בניגוד מוחלט לעולם האלילי הדוגמטי והאלים בו הוא חי. הוא לא הסכים 'להתיישר' עם 'המוסכמות' האליליות, אתגר את ה'דוֹגמוֹת' המקובלות, והציב בפני הסובבים אותו שאלות קשות. משלא קיבל תשובות מספקות לא היסס לשבור את פסלי הוריו, תוך שהוא מסכן את חייו (בראשית רבה לח יג). אברהם מחפש את האמת וחוקר, וכאשר הגיע למסקנה המונותאיסטית "מתבונתו הנכונה" (רמב"ם ע"ז א ג), דבק בה ופרסם אותה ברבים ללא מורא. בשל כך הוא נקרא 'אברהם העברי': "שכל העולם כולו לעבר אחד והוא היה לעבר אחד" (פסיקתא רבתי לג – אנכי).

בהמשך הקים אברהם אבינו את הסטרטאפ המוצלח והעמיד ביותר בעולם – עם ישראל. הוא גם הראשון שסימן את ארץ ישראל כארץ היעד והיעוד של עם ישראל. ממנו הכל התחיל. והוא הטמיע בנו את ה'גנים' הללו, בבחינת: 'מעשה אבות סימן לבנים' (רמב"ן בראשית יב ו).  "בְּרֵאשִׁית מַטָּעוֹ שֶׁל הָעָם הַזֶּה, אֲשֶׁר יָדַע לִקְרא בְּשֵׁם הָרַעְיוֹן הָאֱלֹהִי הַבָּרוּר וְהַטָּהוֹר בְּעֵת הַשִּׁלְטוֹן הַכַּבִּיר שֶׁל הָאֱלִילִיּוּת בְּטֻמְאָתָהּ-פִּרְאוּתָהּ, נִתְגַּלְּתָה הַשְּׁאִיפָה לְהָקִים צִבּוּר אֱנוֹשִׁי גָּדוֹל אֲשֶׁר "יִשְׁמר אֶת דֶּרֶךְ ד' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט". וכו'. לְמִלּוּאָהּ שֶׁל שְׁאִיפָה זוֹ צָרִיךְ דַּוְקָא, שֶׁצִּבּוּר זֶה יִהְיֶה בַּעַל מְדִינָה פּוֹלִיטִית וְסוֹצְיָאלִית וְכִסֵּא מַמְלָכָה לְאֻמִּית, בְּרוּם הַתַּרְבּוּת הָאֱנוֹשִׁית, "עַם חָכָם וְנָבוֹן וְגוֹי גָּדוֹל", וְהָאִידֵאָה הָאֱלֹהִית הַמֻּחְלֶטֶת מוֹשֶׁלֶת שָׁמָּה וּמְחַיָּה אֶת הָעָם וְאֶת הָאָרֶץ בִּמְאוֹר-חַיֶּיהָ. וכו'" (אורות למהלך האידאות בישראל ב, עמ' קד).

ולסיום, יש בחברה הישראלית כאלה שנושאים עיניהם לאומות המערב, שואפים להדמות אליהם, ו'לנרמל' את החברה הישראלית לאורם.

כנראה שזה בלתי אפשרי, כי יש לנו מנטליות שונה. לאור ההישגים שלנו, למזלנו, זה גם לא מצליח.

יצירת קשר

Please type your full name.
Invalid email address.
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input